Materiał nauczania najmłodszych, dostosowany do obecnych czasów

Scenariusz zajęć dla cyfrowego przedszkolaka?

Kilka lat temu wykuto określenie podziału naszego społeczeństwa na cyfrowych tubylców i nomadów. Jest ono w pewien sposób bardzo trafne. Oznacza bowiem to, że starsze pokolenia, obecnie w dużej mierze ludzi powyżej 30. roku życia, to generacje, które do cyfrowego świata przeszły z innego niż to w którym były wychowywane. Stąd właśnie nomadzi. Z kolei tubylcami są dzieci, młodzież i osoby wchodzące obecnie na rynek pracy, dla których dostęp do technologii jest naturalną rzeczą, która spotkała je na już pierwszych etapach ich życia. Z tego powodu siłowe próby wyrwania ich z tej rzeczywistości po prostu zaburzają poczucie bezpieczeństwa, poprzez oderwanie ich od tego, co jest dla nich naturalne i istniało z nimi przez całe życie. Rozkład materiału nauczania metodą ośrodków pracy w publicznej edukacji nie jest do końca przygotowany do tych zmian. Ba… Bardzo często nauczyciele negują potrzeby i chęci dzieci do spędzania czasu przed komputerem. Nieraz psycholog nieaktualizujący swojej wiedzy straszy uzależnieniami już po chwili przed komputerem. Tymczasem prawie wszystko co z umiarem nie jest szkodliwe. Jasne, Internet przyniósł pewne zagrożenia, ale przecież sześciolatek nie będzie surfował po sieci, jeżeli da się mu do ręki konkretne narzędzia edukacyjne, będące dla niego atrakcyjne.

Komputer i tablet w edukacji najmłodszych.

Jako że nie wprowadzono do szkół jeszcze możliwość nauki, jak mądrze i edukacyjnie spędzać czas przed komputerem, dla rodziców także jest to jedna wielka niewiadoma. Całe szczęście są pewne opcje. Pierwszą możliwością jest zaznajomienie się rodzica z materiałami dostępnymi w Internecie i opiniami psychologów na temat tego, jakie zajęcia powiązane z cyfrowym światem są w rzeczywistości zupełnie niegroźne. Druga opcja to znalezienie w pobliżu zajęć, animacji i spotkań, podczas których dziecko, które ciężko oderwać od komputera, tabletu czy telefonu może poznać fascynujące opcje ich wykorzystania.

Cyfrowa educhatka.

Cyfrowa educhatka – tak można nazwać małe, przytulne, przeznaczone dla przedszkolaków wyjątkowe miejsca. Wyjątkowe, bo miejsca, w których mogą oni rozwijać technologiczne pasje i pociąg w stronę cyfrowych rozrywek, będąc jednocześnie całkowicie bezpiecznymi, a nawet uczącymi. Takich miejsc powstałych na fali nauczania metodą Montessorii, czy zabawek typu STEM i STEAM jest coraz więcej, szczególnie większych miejscowościach. Dzieci programują urocze roboty przy pomocy klocków i skanowaniem ich tabletem, czy wykonują inne czasami fascynujące nawet dorosłego zadania.